DELEN
X
Stuur door Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op Linkedin Deel op Google Plus Deel op Pinterest
X

OTIB maakt gebruik van functionele cookies. Wilt u weten hoe OTIB omgaat met cookies bekijk dan het Privacy statement


Home > Over OTIB > Nieuws
rss
RSS staat voor Really Simple Syndication en levert regelmatig bijgewerkte inhoud van onze website. Als u zich (kosteloos) abonneert, controleert uw browser onze website automatisch en wordt nieuwe inhoud gedownload zodat u kunt zien wat er nieuw is sinds u de feed voor het laatst hebt geopend.

“Bevlogen mensen moet je creëren”

26-06-2019

“Bevlogen mensen moet je creëren”

Interview met Bram Smit (Smit Riooltechniek)

Michal ‘mudface’ Duda, Jeroen ’Wat moet er kapot?’ Waardenburg en Delano ‘Pleeboy’ Lantveld. Het zijn slechts enkele namen van de medewerkersteam van Smit Riooltechniek die figureren in een opmerkelijke bedrijfsfilm van het bedrijf in Hazerswoude. Een kort gesprek met directeur Bram Smit over vaktrots en het inspireren van ‘zijn’ vakmensen: “De meesten kunnen veel meer dan ze zelf denken. Het is mede aan mij om ze dat te tonen.”

Het kost enige moeite om Bram Smit te interviewen. Door de grote klantvraag (en de tijdelijke uitval van enkele medewerkers) staat de directeur vaak midden in het uitvoerende werk en maakt hij lange dagen. Maar geholpen door een tomeloze energie is dit voor Smit geen reden tot klagen: “Werken in de riooltechniek is prachtig werk. Je lost problemen op en maakt mensen blij. Wat wil je nog meer?”

Vaktrots
Volgens Smit loopt het rioolwater door zijn aderen: “Je rolt de riooltechniek in en wilt er nooit meer uit. Het is aanpakken en naar een goed resultaat toe werken en je krijgt een dankbaar betalende klant als beloning. Toen ik een paar jaar geleden mijn eigen bedrijf oprichtte, was dit natuurlijk spannend. Maar het ondernemerschap bevalt me goed. Vooral het leiding geven aan vaak nog jonge jongens geeft mij veel voldoening. Het investeren in hun toekomst geeft je een mooi rendement: tevreden werknemers met een goede uitstraling naar de klant en met elk zijn eigen vaktrots.”

Inspireren
De meeste medewerkers in de riooltechniek beschikken volgens Smit doorgaans niet over bijzondere schoolprestaties, maar hebben wel een enorme drive om iets van hun toekomst te maken. “En die drive stimuleer ik graag, zeker omdat veel mensen veel meer in huis hebben dan ze zelf denken. Zo moedig ik ze aan om zich telkens in hun baan te verdiepen, om van elkaar te blijven leren in zowel technische als communicatieve vaardigheden. Bevlogenheid en betrokkenheid kun je namelijk echt aanwakkeren en stimuleren.”

Sociaal werkgever
Dat door Smits aderen behalve rioolwater ook sociaal werkgeverschap loopt, is voor Smit logisch. “Omdat ik diverse persoonlijke problemen van mijn medewerkers uit eigen ervaring ken, wil ik graag hun zorgen wegnemen en stabiliteit creëren. Soms moet je ze vastpakken, moed inpraten, het licht laten zien en hen concreet bijstaan in het oplossen van hun privéproblemen. Juist omdat zij een groot deel van de dag voor mij aan het werk zijn, ligt het voor de hand dat je hier ook iets voor terug doet. Soms lijken we één grote familie.”

Videofilm
Nieuwsgierig geworden naar de manier waarop Bram Smit en zijn medewerkers zich presenteren? Bekijk dan hier de video!

Deel deze pagina