DELEN
X
Stuur door Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op Linkedin Deel op Google Plus Deel op Pinterest
X

OTIB maakt gebruik van functionele cookies. Wilt u weten hoe OTIB omgaat met cookies bekijk dan het Privacy statement


Home > Over OTIB > Nieuws
rss
RSS staat voor Really Simple Syndication en levert regelmatig bijgewerkte inhoud van onze website. Als u zich (kosteloos) abonneert, controleert uw browser onze website automatisch en wordt nieuwe inhoud gedownload zodat u kunt zien wat er nieuw is sinds u de feed voor het laatst hebt geopend.

“Neem je bedrijfsprofiel op SBB serieus”

25-03-2020

“Neem je bedrijfsprofiel op SBB serieus”

Hoewel het aantrekken van leerlingen voor veel bedrijven een ware uitdaging is, kampt Henry Hazeleger niet met dat probleem. Op een totaal van vijftien mensen, heeft hij nu vijf BBL-ers rondlopen. Gestaag groeien door ieder jaar een tot twee van hen in vaste dienst te nemen, is Hazelegers groeistrategie. 

In de zomer van 2008 begon Henry Hazeleger zijn onderneming: Hazeleger technische installaties. Beveiliging, domotica, alles voor het luxere segment woningbouw. In het najaar van datzelfde jaar begon de bankencrisis. Bad timing, zou je zeggen. Hazeleger: “Ik heb daardoor geleerd om de vaste kosten naar beneden te brengen maar wel de kwaliteit van het werk hoog te houden. Daardoor wist ik toch te groeien. Ook in de ronduit slechte jaren voor de bouw, 2012/2013.”

Groeien door een, hooguit twee mensen in (vaste) dienst te nemen, is de manier waarop hij gestaag wil groeien. Hoe doet hij dat? Er komen nauwelijks mensen door zijinstroom binnen, vertelt hij, wel heeft hij ieder jaar een aantal leerlingen via een BBL-traject. Vijf BBL-leerlingen heeft hij momenteel rondlopen. Dat is best veel voor een bedrijf dat inclusief hij zelf uit vijftien mensen bestaat, want ook hij heeft natuurlijk te maken met schaarste op de arbeidsmarkt. Toch kost het Hazeleger niet veel moeite om leerlingen te interesseren voor zijn bedrijf.

Wat is zijn geheim? De contacten met de roc’s in de regio zijn goed, zegt hij. Twee in Amersfoort en één in Ede, waar het bedrijf ook staat. Hazeleger: “Naast het goede contact met de roc’s zorg ik ook voor een goed beschreven profiel op de website van SBB, waar ieder erkend leerbedrijf zijn profiel invult. Je kunt je werkzaamheden simpel beschrijven als ‘installatiewerk’, of je geeft een goede inhoud van het werk en van je bedrijf.”

Neem dat profiel serieus, wil Hazeleger maar zeggen. “Denk niet te snel dat ieder bedrijf toch wel hetzelfde doet, maar beschrijf juist waarin je als bedrijf uniek bent en waardoor je wellicht aantrekkelijk bent als werkgever. Profileer met een eerlijk maar wel uitgesproken bedrijfsprofiel. Altijd, maar zeker nu er schaarste is.” Dat ze werkzaam zijn in een straal van 50 kilometer rondom Ede. Dat ict, apps, domotica tot de werkzaamheden behoren en dat de leerlingen daarover kennis en vaardigheden zullen vergaren. Dát beschrijft Hazeleger in het profiel en dat vinden leerlingen van nu, die veel tijd op hun mobiele telefoon zitten, interessant.

Leerlingen laten elkaar ook weten als het ergens goed bevalt, dat helpt ook. En Hazeleger neemt de jongeren serieus. “Je moet ze niet als snotjes van jongens en meisjes behandelen.” Het is win-win voor iedereen, zegt Hazeleger tenslotte. “De leerling leert heel veel, de monteur heeft extra handjes en voor het bedrijf is er de daardoor geleverde productie.”

Deel deze pagina