DELEN
X
Stuur door Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op Linkedin Deel op Google Plus Deel op Pinterest
X

OTIB maakt gebruik van functionele cookies. Wilt u weten hoe OTIB omgaat met cookies bekijk dan het Privacy statement


Home > Over OTIB > Nieuws
rss
RSS staat voor Really Simple Syndication en levert regelmatig bijgewerkte inhoud van onze website. Als u zich (kosteloos) abonneert, controleert uw browser onze website automatisch en wordt nieuwe inhoud gedownload zodat u kunt zien wat er nieuw is sinds u de feed voor het laatst hebt geopend.

Het ontwikkelen van keuzedelen: een kwestie van kennis en verantwoordelijkheid

09-05-2019

Het ontwikkelen van keuzedelen: een kwestie van kennis en verantwoordelijkheid

Kennis van markt en onderwijs

Met het ontwikkelen van keuzedelen biedt OTIB mbo-techniekstudenten mooie kansen om nóg interessanter voor de arbeidsmarkt te worden. Volgens Maryke Visser, manager Opleidingen Techniek & Technologie van MBO Almere, slaagt OTIB met deze opzet goed: “Met het aanbieden van complete leerpakketten weet OTIB de behoeften van installatiebedrijven voor studenten te vertalen in aantrekkelijke keuzedelen.”

Met de ontwikkeling van keuzedelen voor het mbo-studenten speelt OTIB in op de behoefte van installatiebedrijven aan de functieverdieping en/of -verbreding voor (eerste) monteurs (niveau 2 en 3) en technici (niveau 4). Om de keuzedelen goed te laten aansluiten op het onderwijsprogramma stemt OTIB de inrichting van de keuzedelen in nauw overleg met de mbo-scholen af. Het volgen van keuzedelen vindt plaats in de beroepspraktijkvorming (BPV) bij een leerbedrijf en op school.

Brancheverantwoordelijkheid
Drie jaar na de landelijke invoering van de keuzedelen maakt Visser in Almere de balans op: “De keuzedelen zijn bedoeld om de kennis en vaardigheden van de mbo-student te vergroten en de band tussen het onderwijs en het bedrijfsleven te versterken. In de afgelopen jaren heeft de ontwikkeling van keuzedelen zeker tot leuke successen geleid. Tegelijkertijd wachten nog veel ideeën op een uitwerking omdat vooral kleine MKB-bedrijven weinig ruimte hebben om een keuzedeel te ontwikkelen en studenten individueel te begeleiden. Juist omdat passend lesmateriaal en goede begeleiding de belangrijkste succesaspecten van de keuzedelen zijn, is het fijn dat OTIB de brancheverantwoordelijkheid voor de inrichting van keuzevakken op zich heeft genomen.”

Volledig lesprogramma
Omdat de inhoudelijk ontwikkeling van veel door de regionale scholen en bedrijven op te pakken keuzedelen op zich laat wachten, zijn commerciële aanbieders overgegaan tot het aanbieden van ondersteunende lesprogramma’s. Zowel ten aanzien van de kwaliteit als voor wat betreft de prijs heeft Visser hierbij veel waardering voor OTIB: “OTIB gaat actief op zoek naar de technologische actualiteit en stemt de inrichting van de keuzedelen in goed overleg af op het onderwijsprogramma van de scholen. Met een mooi pakket aan keuzedelen geeft OTIB studenten hiermee goede kansen om hun kennis en marktwaarde tegen weinig kosten te vergroten.”

Kennis van markt en onderwijs
In de drie jaar dat Visser nu met OTIB samenwerkt, heeft zij bij de ontwikkeling van keuzedelen nog andere toegevoegde waarde van OTIB leren kennen: “Als opleidings- en ontwikkelingsfonds kent OTIB de installatiebranche als geen ander. Dit maakt dat OTIB nadrukkelijk rekening houdt met de mogelijkheden en behoeften van de in de regio gevestigde installatiebedrijven, de scholen en de studenten. OTIB maakt hiermee hét verschil tussen goede bedoelingen en voor bedrijven, scholen en studenten aantrekkelijk werkbaar ingerichte keuzedelen. Ik hoop dat er nog veel keuzedelen mogen volgen!”

Deel deze pagina