DELEN
X
Stuur door Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op Linkedin Deel op Google Plus Deel op Pinterest
X

OTIB maakt gebruik van functionele cookies. Wilt u weten hoe OTIB omgaat met cookies bekijk dan het Privacy statement


Home > Over OTIB > Nieuws
rss
RSS staat voor Really Simple Syndication en levert regelmatig bijgewerkte inhoud van onze website. Als u zich (kosteloos) abonneert, controleert uw browser onze website automatisch en wordt nieuwe inhoud gedownload zodat u kunt zien wat er nieuw is sinds u de feed voor het laatst hebt geopend.

Scholingstraject hybride docenten: een mooie uitdaging

09-05-2019

Scholingstraject hybride docenten: een mooie uitdaging

Ron Meijer (l) en Stefan Jolink (r)

Hoe breng je praktijkkennis in het onderwijs, help je het tekort aan techniekdocenten terug te dringen én ontwikkel je ook nog je persoonlijke talenten? Simpel: je neemt deel aan het scholingstraject ‘Docenten- en Instructeurspool Technische Branches Midden Nederland’! Een kort gesprek met projectleider Hans Haring en deelnemers Ron Meijer en Stefan Jolink over dit succesvolle initiatief van OTIB, OOM en A+O Metalektro en de ROC’s in Midden Nederland.

Het in 2018 in Midden Nederland gestarte scholingstraject leidt ervaren vakmensen uit de installatie-, metalektro- en metaalbranche binnen een jaar op om ingezet te kunnen worden als onderwijsgevende bij technische ROC’s en vmbo’s. Na afronding van het door de Hogeschool Utrecht verzorgde scholingstraject worden de vakmensen toegevoegd aan de ‘Docenten- en instructeurspool Technische Branches Midden Nederland’. De ROC’s kunnen een beroep op de pool doen als zij op zoek zijn naar iemand, bijvoorbeeld om een keuzedeel te verzorgen.

Aantrekkelijk traject
Kennis delen, onderwijservaring opdoen, met docenten werken. Maar ook leerlingen inspireren en genieten van de in- en doorstroom van goed opgeleide nieuwe vakmensen in de branche. Hans Haring somt met gemak de aantrekkelijkheden van het scholingstraject op. “En dan heb ik het nog niet eens over de voordelen van het traject voor de vakdocenten en de leerlingen of over de kansen die het traject bedrijven biedt om nieuw vaktalent al in een vroeg stadium te spotten.” Negatieve uitdagingen van het traject kent Haring niet. “Het delen van elkaars kennis en ervaring en het met elkaar met succes opleiden van toekomstige vakmensen versterkt de band tussen de scholen en de bedrijven in de regio enorm. Bekend maakt in dit opzicht ook bemind!”

Persoonlijke drijfveren
Teamleider engineering Ron Meijer en BIM-modelleur Stefan Jolink bevestigen de aantrekkelijkheden van het scholingstraject. Zij zijn beiden werkzaam bij totaalinstallateur Lomans in Amersfoort en baseren hun deelname aan het traject op persoonlijke ambities. Meijer: “Ik heb altijd graag voor de klas willen staan, maar om de een of ander manier is dit er nooit van gekomen. Nu kan ik én in het bedrijf mijn vak uitoefenen én een paar uur per week mijn expertise in het onderwijs brengen. Het kan voor mij niet mooier.” Ook in Jolink schuilt een docent. “Ik vind het leuk om binnen Lomans stagairs te begeleiden. En de positieve feedback van de ROC’s overtuigde mij al snel om aan het scholingstraject deel te nemen.” Binnen het traject zie Jolink mooie uitdagingen in het omgaan met de grote diversiteit aan studenten.  Jolink: “Elke leerling vraagt om persoonlijke aandacht en daarmee om een persoonlijke benadering. Het is aan ons om de juiste toon te vinden en de leerling goede kennis en ervaring bij te brengen.”

Goed contact en grote waardering
De samenwerking tussen de praktijkdocenten en de vakdocenten verloopt uitstekend en ook de begeleiding vanuit de ROC’s en de Hogeschool Utrecht is prima in orde. Meijer: “De vakdocenten zijn oprecht geïnteresseerd in de praktijkkennis die wij inbrengen. Op onze beurt kunnen wij didactisch veel van hen leren. Dit maakt dat we met elkaar als team kunnen werken.“ Jolink: “En ook binnen ons bedrijf kunnen we op waardering rekenen. Maar dit is niet zo gek als je bedenkt dat Lomans een echt leerbedrijf is met een echte leercultuur. We zijn dan ook niet de enigen in het bedrijf die jongeren graag opleiden.”
  
Meer dan een druppel
Meijer en Jolink maken deel uit van de eerste lichting van 17 ervaren vakmensen in Midden Nederland die in september hun pedagogisch-didactische diploma in ontvangst gaan nemen. Op basis van de goede ervaringen met de huidige groep deelnemers gaat het scholingstraject in september 2019 van start met een tweede groep. Haring: “Landelijk staat de teller op 85 hybride docenten. Dat is meer dan een druppel op de gloeiende plaat. Dit neemt niet weg dat ik graag gemotiveerde projectleiders, servicetechnici, werkvoorbereiders, assistent-bedrijfsleiders en directeuren oproep om zich voor het tweede traject aan te melden. Je bent van harte welkom!”

Informatiebijeenkomst op 21 mei
Wil jij ook je vakkennis delen met jongeren, je loopbaan verbreden en nieuwe skills opdoen? OTIB, OOM, A+O en de ROC’s in Midden Nederland nodigen je dan graag uit voor de bijeenkomst die op 21 mei van 16.30 tot 18.00 uur bij het ROC Midden Nederland in Nieuwegein plaatsvindt. Neem voor meer informatie en/of je deelname aan de bijeenkomst contact op met Hans Haring via h.haring@rbpi.nl en via 06-51292482!

Deel deze pagina