DELEN
X
Stuur door Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op Linkedin Deel op Google Plus Deel op Pinterest
X

OTIB maakt gebruik van functionele cookies. Wilt u weten hoe OTIB omgaat met cookies bekijk dan het Privacy statement


Home > Over OTIB > Nieuws
rss
RSS staat voor Really Simple Syndication en levert regelmatig bijgewerkte inhoud van onze website. Als u zich (kosteloos) abonneert, controleert uw browser onze website automatisch en wordt nieuwe inhoud gedownload zodat u kunt zien wat er nieuw is sinds u de feed voor het laatst hebt geopend.

Sleutelrol OTIB bij nieuwe opleiding Engineering I&E van Alfa College

17-10-2019

Sleutelrol OTIB bij nieuwe opleiding Engineering I&E van Alfa College

Van lege lokalen naar volle zalen

Hoe maak je jongeren enthousiast voor een loopbaan in de techniek? In Groningen sloegen scholen, werkgevers, Techniek Nederland, OTIB en de provincie de handen ineen. Het resultaat mag er zijn: de nieuwe mbo-opleiding Engineering Installatie- en Elektrotechniek van het Alfa Collega trekt volle klassen en een nieuw soort leerlingen. Projectleider Geert Berghuis (Samenwerkingsverband Toekomstbestendig technisch vakmanschap Noord-Nederland) en Robert-Jan de Vries (OTIB) vertellen hoe dit succes tot stand is gekomen.

Drie jaar geleden ging de nieuwe opleiding Engineering Installatie en Elektrotechniek van het Alfa Collega van start. Vanaf de eerste dag zitten de klassen vol. Hoe is dat gelukt?
(GB) “Alles is begonnen met een arbeidsmarktonderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Daaruit bleek dat de aansluiting van ICT-opleidingen op hbo en wo op het bedrijfsleven goed voor elkaar was, maar dat ICT’ers op mbo-niveau moeilijk aan de slag kwamen. Dat riep de vraag op hoe dit kan in een tijd van groeiende digitalisering. Het bleek dat er vooral vraag is naar medewerkers die verstand hebben van zorg of techniek en digitalisering. De RUG heeft het initiatief genomen om dit voor het technische domein verder te onderzoeken. De universiteit is met alle betrokken partijen in de regio aan tafel gegaan om daar vervolgens verandering in te brengen: het bedrijfsleven, Techniek Nederland, OTIB, de provincie en het Alfa College.”

Wat is er precies aan de opleiding veranderd?
(GB) “De nieuwe Niveau 4-opleiding I&E is in samenwerking met de branche opgezet. Het lesprogramma volgt het principe van de Vakman van de Toekomst. In de opleiding is aandacht voor brede vaktechniek, waaronder energietransitie en ict, maar bijvoorbeeld ook voor onderwerpen als persoonlijke en sociale vaardigheden. Dat vinden jongeren interessante onderwerpen. De lesstof is ontwikkeld met de bedrijven die aan het project meewerken. Leerlingen krijgen intensieve coaching en volgen meerdere keren per jaar projectweken bij bedrijven in de regio. Dat varieert van grote installatiebedrijven tot mkb-bedrijven. Zo krijgen leerlingen een afwisselend beeld van het werk in de praktijk en komen ze in contact met ervaren vakmensen.”

Welke rol heeft OTIB vervuld binnen het project?
(GB) “OTIB heeft vanaf het begin gezegd: hier zit de branche op te wachten. OTIB heeft dat enthousiasme breed uitgedragen naar bedrijven, opleidingen en provincies. Het is een belangrijke aanjager geweest om iedereen bij elkaar te brengen. Voor ons is OTIB, samen met het Regionaal Beleidsplatform Installatietechniek (RBPI, red.) een waardevolle ambassadeur. OTIB zit in de stuurgroep en brengt veel praktische kennis en ervaring mee.”

Robert-Jan de Vries is regiomanager bij het Regionaal Beleidsplatform Installatietechniek Noord Nederland. Waarom heeft OTIB zich aan dit project verbonden?
(RJdV) “Er zijn op dit moment fantastische innovaties in de installatiebranche. Denk aan de opkomst van domotica, de energietransitie en de integratie van ict. Toen we werden benaderd voor het revitaliseren van de middenkaderopleiding engineering van het Alfa College, was dat een perfect moment om deze innovaties in een nieuwe opleiding te verwerken. Leerlingen zijn de vakmensen van de toekomst. Als we jongeren enthousiast kunnen maken voor een loopbaan in de techniek dan heeft iedereen daar profijt van.”

Wat levert het project concreet op? 
(RJdV) “In aantallen zijn er de afgelopen drie jaar in Groningen meer dan 100 nieuwe leerlingen bijgekomen voor de branche. Die komen bovenop de BBL- en BOL-leerlingen in de bestaande beroepsopleidingen. Door de nieuwe opzet trekken we studenten aan die anders niet snel voor de installatiebranche hadden gekozen. De meeste instroom is afkomstig van vmbo/tl en mavo/havo. Wat ook mooi is: leerlingen die afvallen, blijven behouden voor de installatiebranche. Zij stromen een niveau lager weer in.”

Krijgt de pilot een vervolg?
(RJdV) “Werkgevers die zich bij het project hebben aangesloten, zijn euforisch over de resultaten. De betrokkenheid is groot. De aanpak in Groningen is een blauwdruk voor andere delen van het land. Dit is de sleutel in het slot van de deur naar nieuwe vakmensen. De volgende stap is een landelijke uitrol. Verspreid over het land worden naar voorbeeld van Groningen nieuwe opleidingen ontwikkeld, onder andere in Leeuwarden, Apeldoorn, Doetinchem, Den Bosch en Eindhoven. Wat ook mooi is: we kunnen delen van de nieuwe opleidingen inzetten om ervaren vakmensen bij te scholen. Zo zorgen we ervoor dat jonge en ervaren vakmensen een leven lang blijven leren.”

Deel deze pagina