DELEN
X
Stuur door Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op Linkedin Deel op Google Plus Deel op Pinterest
X

OTIB maakt gebruik van functionele cookies. Wilt u weten hoe OTIB omgaat met cookies bekijk dan het Privacy statement


Home > Over OTIB > Nieuws
rss
RSS staat voor Really Simple Syndication en levert regelmatig bijgewerkte inhoud van onze website. Als u zich (kosteloos) abonneert, controleert uw browser onze website automatisch en wordt nieuwe inhoud gedownload zodat u kunt zien wat er nieuw is sinds u de feed voor het laatst hebt geopend.

Tips van zakenvrouw van het Jaar Aukje Kuypers: 'Meer ervaren en doen, minder schoolboekjes'

26-02-2019

Tips van zakenvrouw van het Jaar Aukje Kuypers: 'Meer ervaren en doen, minder schoolboekjes'

Techniek wordt steeds relevanter. Voor onze maatschappij, voor onze economie, voor onszelf. 

“Techniek wordt steeds relevanter. Voor onze maatschappij, voor onze economie, voor onszelf. Dat betekent ook dat we techniek een belangrijke rol op school horen te geven,” zegt Aukje Kuypers, algemeen directeur van technisch dienstverlener Kuijpers en Zakenvrouw van het Jaar 2018. “Meer ervaren en doen, minder schoolboekjes.” (Bron: nieuwsbrief Vakkanjers)

Hoe inspireer je jongens en meiden voor een loopbaan in de techniek? Volgens Aukje Kuypers begint dat al op de peuterschool. “Eigenlijk zou techniek integraal deel uit moeten maken van het curriculum, de hele schoolloopbaan door. Niet per se als apart vak: je kunt techniek koppelen aan allerlei vakken en thema’s. Zo maken we techniek en de maatschappelijke relevantie ervan zichtbaar.”
 

Context bij techniek

“Met leren uit boekjes is niks mis, het is een van de leervormen. Maar elk kind heeft een andere leerstijl. Door dingen te doen en te ervaren leren kinderen dynamisch. Daar ben ik best optimistisch over, je ziet het al steeds meer gebeuren. Bijvoorbeeld met proefjes, wedstrijden en techevents. Daarmee krijgt techniek context en gaat het ook meer leven bij leerlingen.”
 

Het doet ertoe

“Wij doen zelf onder meer mee met de Eureka!Cup, waarmee we leerlingen uitdagen met een casus. Afgelopen jaar was de opdracht om iets te bedenken waarmee het onderhoudsproces in een operatiekamer voorspelbaarder wordt, zodat het werk altijd door kan gaan. Niet makkelijk, maar er kwamen allerlei mooie oplossingen uit: de context spreekt aan, de opdracht doet ertoe. Zonder dat ze het door hadden, zaten 4.500 deelnemers – onder wie veel meiden – middenin de installatietechniek.”
 

Hybride onderwijs

Meer instroom van goede opgeleide vakmensen is een zaak van onderwijs én bedrijfsleven. Aukje Kuypers pleit voor een hybride vorm van onderwijs, met meer wisselwerking tussen scholen en bedrijven. “Dat maakt het voor iedereen leuker: voor scholen, bedrijven en vooral ook de leerling. Van leraren kun je ook niet verwachten dat ze continu bij zijn met laatste stand van de techniek, van bedrijven wel.”
 

Betere aansluiting

Die bedrijven helpen de scholen graag, stelt Kuypers. “Bijvoorbeeld met stages en bedrijfsbezoeken. Sommige van onze medewerkers staan letterlijk voor de klas of denken mee over de inhoud van het lesprogramma. Zo krijg je ook nog een betere aansluiting tussen het onderwijs en de bedrijfspraktijk. En daar heeft iedereen baat bij.”
 
De tips van Aukje Kuypers voor betere inbedding van techniek in het onderwijs:
 
  • Laat zien dat techniek een essentieel onderdeel is van de maatschappij
  • Bied context door te doen en te laten ervaren: laat de leerlingen ontdekken, búiten de schoolbanken. Bijvoorbeeld door initiatieven als Girlsday, Dutch Technology Week, First Lego League of Vakkanjers.
  • Techniek past bij vrijwel elk thema: speel bijvoorbeeld in op de actualiteit
  • Zoek nog meer samenwerkingen met bedrijven: de twee werelden van school en bedrijf kunnen niet zonder elkaar en bedrijven helpen graag.

Deel deze pagina