DELEN
X
Stuur door Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op Linkedin Deel op Google Plus Deel op Pinterest
X

OTIB maakt gebruik van functionele cookies. Wilt u weten hoe OTIB omgaat met cookies bekijk dan het Privacy statement


Home > Over OTIB > Nieuws
rss
RSS staat voor Really Simple Syndication en levert regelmatig bijgewerkte inhoud van onze website. Als u zich (kosteloos) abonneert, controleert uw browser onze website automatisch en wordt nieuwe inhoud gedownload zodat u kunt zien wat er nieuw is sinds u de feed voor het laatst hebt geopend.

Toekomstbestendig technisch vakmanschap in Noord-Nederland

19-03-2019

Toekomstbestendig technisch vakmanschap in Noord-Nederland

‘Toekomstbestendig technisch vakmanschap'

Een nieuwe mbo-opleiding ontwikkelen op het snijvlak van techniek, ICT en duurzaamheid. Met dit doel voor ogen gingen OTIB, InstallatieWerk, Strukton Worksphere, Engie, Eekels, Energiewacht, het Alfa-college en de Rijksuniversiteit Groningen in 2017 samen aan de slag. Twee jaar later is projectleider Geert Berghuis trots op het tot op heden behaalde resultaat: “Met de instroom van meer dan 60 gemotiveerde leerlingen, deskundige opleiders en betrokken bedrijven zijn we goed op weg om een succesvol Amerikaans concept in Nederland te laten landen.”

Berghuis is projectleider van het samenwerkingsverband ‘Toekomstbestendig technisch vakmanschap ‘. In dit verband  - dat in 2018 is uitgebreid met 13 installatiebedrijven in Noord-Nederland -  werken verschillende partijen aan de inrichting van een nieuwe mbo-opleiding ‘technicus engineering I&E’. Naast installatietechniek, elektrotechniek en ICT  staan in de opleiding persoonlijke en sociale vaardigheden centraal. De Rijksuniversiteit Groningen monitort het samenwerkings- en ontwikkelingsproces. De provincies Groningen en Drenthe zorgen voor extra financiering.

Amerikaans concept
Het bijzondere aan het project is ‘de omgekeerde benadering’: de start ligt bij het inventariseren van de vakmanschapswensen van bedrijven. “In het project is dus niet het bedenken van een curriculum  - dat hopelijk aansluit op de marktvraag -  leidend, maar het bevragen van de markt voor het samen inrichten van een opleidingsprogramma,” zo vat Berghuis samen. De opzet van het samenwerkingsverband is afgekeken van een project van de Columbia University in New York. Op basis hun eigen vakmanschapswensen beslisten bedrijven in dat project actief mee over de samenstelling van het lesprogramma.

Uitgebreid curriculum
Op verzoek van het bedrijfsleven zijn verschillende elementen aan de brede techniekopleiding toegevoegd, waaronder persoonlijke ontwikkeling en digitale en communicatieve vaardigheden. Berghuis: “Dit is wat modern vakmanschap van moderne vakmensen vraagt. We vragen echter ook wat van bedrijven terug, zoals uitdagende projectplaatsen en stageplekken waar leerlingen verder kunnen leren en door de bedrijven worden begeleid. Van leerlingen vragen we een professioneel-kritische houding. Hierbij worden zij ondersteund door een onderwijscoach die hen gedurende het gehele project individueel begeleidt.”

Succesvolle opleiding
De nieuwe opleiding ging in 2017 van start met 25 leerlingen. Dit schooljaar zijn het er 42. Berghuis: “Mede door het enthousiasme van de leerlingen, het Alfa-college en het toenemende aantal bij het project betrokken bedrijven is de aantrekkelijke opleiding een schot in de roos. We zijn nu bezig met het inrichten van het derde en vierde opleidingsjaar zodat we straks een complete opleiding kunnen overdragen aan het Alfa-college en wellicht ook aan andere scholen, zowel in Noord- Nederland als daarbuiten!”

Meer informatie
Meer weten over ‘Toekomstbestendig technisch vakmanschap‘ in Noord-Nederland? Kijk dan op www.toekomstig-engineer.nl of neem contact op met Geert Berghuis via info@geertberghuis.nl.

Deel deze pagina